Mijn 5 tips voor een goede stoelgang!

Heb jij uitdagingen met je stoelgang? Kun je niet naar de wc? Zit je verstopt? Hieronder deel ik de dingen die mijn geholpen hebben.

Stel je zit verstopt maar voelt op eens wel aandrang en dan is dit de enige wc die je kunt vinden.

Hier ben ik helaas erg bekend mee, of misschien proficiat hiermee kan ik je helpen. Door mijn chronische darmziekte in combinatie met een spastische darm ben ik bekend met niet naar de wc kunnen. Tijdens mijn topperiode is het langste wat ik verstopt heb gezeten 2 weken!

Het gekke is dat ik daar ook niet echt last van had, nou ja, die twee weken wel hoor. Maar 1 week verstopt zitten daar draaide ik mijn hand niet voor om. Nu ik inmiddels wel dagelijks kan gaan, heb ik er last van als ik, door wat voor reden dan ook, een dag oversla. In deze blog wil ik jou verder helpen met de kennis die ik door mijn eigen ervaring hiermee heb opgedaan. Want het is een vervelende uitdaging.

Mijn tips uit eigen ervaring

1. Ga naar de huisarts en sluit uit dat er medisch niets aan de hand is. Dit is heel belangrijk om te doen. Ben niet bang om dit onderwerp te bespreken. Schaam je niet om het over jouw stoelganguitdagingen te hebben.

2. Hoeveel water drink je? Water heb je namelijk nodig om de boel smeuïg te houden. In je dikke darm wordt er vocht uit de voedselresten gehaald maar als je weinig drinkt zorgt deze stap ervoor dat je verstopt raakt. Drink minimaal 2 liter water per dag. De hoeveelheid water die je mag drinken ligt ook aan je gewicht, ben je zwaarder dan mag je meer water drinken. Drink je nu weinig tot niets bouw het dan langzaam op.

3. Krijg je vezels binnen? Het advies van het voedingscentrum is om per dag 30 tot 40 gram vezels te eten en geloof me de meeste onder ons halen dit niet. Gebruik volkoren producten, eet fruit met schil, voeg voldoende rauwkost toe. Een extra lepel gebroken lijnzaad in je kwark of yoghurt kan wonderen doen.

4. Hoeveel beweeg je? 30 minuten bewegen per dag is echt nodig. Wandelen is al een goede start. Iedere dag even naar buiten is goed voor je hele systeem en zal je stoelgang zeker bevorderen. Ben je ziek of zit je laag in je energie begin dan met kleine stapjes, 2 x per dag 15 minuten een klein rondje lopen is ook al een hele stap dan.

5. Stress! Een hele belangrijke zeker als je net als ik een spastische darm hebt. Bij mij slaat de stress op mijn darmen, nog steeds. Dit gebruik ik nu ook als signaal om te zien dat er iets aan de hand is wat mijn aandacht vraagt. Onderzoek wat je stress geeft, en wat je kunt doen om dit te verminderen of ga hulp zoeken bij het anders leren omgaan met stress. Stress is niet altijd te vermijden maar hoe je erop reageert zeker wel. Voor mij werkt het om in de ochtend te mediteren even een moment van rust en dan een dagplanning te maken. Wandelen en goed voor mezelf zorgen horen hier ook bij.

Kijk bij al deze dingen wat voor jou haalbaar is maar vergeet niet dat je meer kunt dan je in de gaten hebt. Al deze tips zijn ervaringstips, ze zijn niet medisch onderbouwd en puur bedoeld om je ideeën te geven om je stoelgang makkelijker te maken.

 

Succes ermee!

Aantal Reacties: 0

Reageren ?



Plaats een reactie! (s.v.p. maximaal 600 woorden)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


Mail mij als anderen ook een reactie plaatsen.

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor mijn Nieuwsbrief!

Recente Berichten

Welzijnspraktijk CorpoSano
5.0
powered by Facebook
Stan van Asten
Stan van Asten
2019-01-14T13:45:29+0000
Hallo Karin van Ulft, Bedankt voor de balans in mijn lichaam. Als ondernemer ben ik hele dagen van 's ochtends tot 's avonds laat druk in de weer met van alles en nog wat. Zoals jij weet brengt dit vaak stress en innerlijke onrust met zich mee! Tijdens onze sessies maak je mij hier bewust van en weet jij mij op te laden. Ga zo door met jouw praktijk, je bent erg goed in je werkzaamheden! Met vriendelijke groet, Stan van Asten SocialMediation.nl
Angelique Soors
Angelique Soors
2019-01-07T22:21:26+0000
Vandaag (weer) mogen genieten van een heerlijke, ontspannen massage van Karin. Karin, zoals jij voelt wat een ander nodig heeft en daar invulling aan geeft...echt top! Tot snel weer! Liefs, Angelique
Meer recensies vind je hier !